Drodzy Rodzice i Wychowawcy!

Marka Velvet przygotowała scenariusz zajęć oraz dodatkowy zestaw materiałów edukacyjnych dla dzieci w dwóch wersjach kolorystycznych, które pozwolą Maluchom zrozumieć podstawowe zagadnienia dotyczące higieny i pomogą im przyswoić właściwe nawyki higieniczne!

Zacznijmy jednak od materiałów ogólnych. Zachęcamy do pobrania (kliknij w obrazek, aby rozpocząć pobieranie):

1. Plakatu:

2. Ogólnego scenariusza zajęć „Dzień Higieny Velvet”:

3. Zbiorczego zestawu wszystkich grafik i materiałów (archiwum ZIP):

Pobierz: Dzień Higieny Velvet – wszystkie materiały

4. Konspekt zajęć ruchowych/sportowych „Zwinne duety”:

Możecie też wybrać pojedynczy plik (grafikę):

WERSJA STANDARDOWA (KOLOROWA) jest doskonałym materiałem do przeprowadzenia atrakcyjnych zajęć lekcyjnych w formie wykładu i dyskusji. Nadaje się do wydruku obrazków w kolorze, zaczepienia ich na tablicy lekcyjnej / korkowej bądź wyświetlenia w formie elektronicznej na rzutniku / monitorze / ekranie komputera i omówienia zawartych tam treści razem z dziećmi.

WERSJA CZARNO -BIAŁA GRAFIK została przygotowana tak, aby ułatwić nauczycielom wydruk i kserowanie materiałów edukacyjnych w formie kolorowanek dla dzieci (do jednoczesnej nauki i zabawy). W ten sposób Maluchy mogą zamalowywać kredkami całe obrazki lub najważniejsze zawarte na nich elementy (np. papier toaletowy, wodę, zarazki itp.).

1. MIŚ VELVETUŚ MYJE RĄCZKI!

Pobierz wersję kolorową: Velvetuś_Mycie Rączek

Pobierz wersję czarno-białą: Velvetuś_Mycie Rączek_RYS

Pokazujemy dzieciom, jak właściwie umyć rączki przy użyciu mydła i ciepłej wody.

2. MIŚ VELVETUŚ WALCZY Z ZARAZKAMI!

Pobierz wersję kolorową: Velvetuś_Zarazki

Pobierz wersję czarno-białą: Velvetuś_Zarazki_RYS

Uświadamiamy dzieciom, że wszędzie są obecne zarazki, a codzienne czynności i zabawy wymagają od nas częstego mycia rączek.

3. MIŚ VELVETUŚ KORZYSTA Z TOALETY!

Pobierz wersję kolorową: Velvetuś_Toaleta

Pobierz wersję czarno-białą: Velvetuś_Toaleta_RYS

Pokazujemy dzieciom krok po kroku, jak powinna wyglądać wizyta w toalecie od momentu zgłoszenia potrzeby fizjologicznej pani wychowawczyni, poprzez użycie artykułów higienicznych i przyborów toaletowych, aż po umycie rączek po skorzystaniu z toalety.

4. MIŚ VELVETUŚ PRZEDSTAWIA SWOICH PRZYJACIÓŁ!

Pobierz wersję kolorową: Velvetuś_Przyjaciele

Pobierz wersję czarno-białą: Velvetuś_Przyjaciele_RYS

Mówimy dzieciom o suchym papierze toaletowym oraz o nawilżanym papierze toaletowym, które pomagają dbać o ich czystość, świeżość i komfort każdego dnia!

5. MIŚ VELVETUŚ MÓWI O ZNACZENIU WODY!

Pobierz wersję kolorową: Velvetuś_Woda

Pobierz wersję czarno-białą: Velvetuś_Woda_RYS

Pokazujemy dzieciom, jak dużą rolę odgrywa woda i do czego ją wykorzystujemy w różnych obszarach życia!

DODATKOWE POMYSŁY I WSKAZÓWKI:

1. Miś Velvetuś myje rączki!
⎯ Pokaż dzieciom mydło w kostce i mydło w płynie;
⎯ Porozmawiaj z dziećmi o ulubionych zapachach i formach mydła (dziecko może zaprojektować ulubione mydełko i nadać mu nazwę);
⎯ Powiedz, że mydło się pieni i zmywa ze skóry brud i zarazki;
⎯ Pokaż, jak należy czyścić rączki (kciuki, paluszki, wewnętrzną i zewnętrzną stronę dłoni);
⎯ Powiedz, że należy oszczędzać wodę i zakręcać kran po umyciu rączek;
⎯ Zapytaj, w jaki sposób można wysuszyć mokre rączki (pokaż ręcznik papierowy i łazienkowy z materiału, chusteczki higieniczne i w pudełku, suszarkę do rąk itp.);
⎯ Zapytaj, czym są i do czego służą „jednorazowe produkty higieniczne” (chusteczki higieniczne, papier toaletowy, ręcznik papierowy) i dlaczego warto z nich korzystać (używamy chusteczki bądź papieru tylko raz, a zarazki na nich osadzone lądują w koszu lub w sedesie);
⎯ Poinformuj dzieci, że zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe wyrzucamy do czarnego kosza na śmieci (czarny kontener o nazwie „Odpady zmieszane”), a foliowe opakowanie po chusteczkach do żółtego pojemnika („Metale i tworzywa sztuczne”) – dziecko może dorysować pojemniki we właściwych kolorach na ostatniej planszy w pdf-ie.

2. Miś Velvetuś walczy z zarazkami!
⎯ Opowiedz o zarazkach: poinformuj, że są niewidoczne gołym okiem i znajdują się wszędzie, zwłaszcza w miejscach dotykanych przez wiele innych rączek (wymień z dziećmi te miejsca np. klamka, toaleta, piaskownica, drzwi, brudne przedmioty, zabawki, pieniądze itp.);
⎯ Powiedz, że zarazki na brudnych rączkach przenoszone są na inne dzieci, dostają się do buźki, na skórę, na jedzenie (trafiając z kanapką do brzuszka) itp., dlatego tak często należy myć rączki;
⎯ Przydzielaj dzieciom medale-kropelki za każdorazowe umycie rączek;
⎯ Poproś dzieci o namalowanie farbkami na swoich dłoniach (albo sobie nawzajem, na dłoniach kolegów) kolorowych zarazków w różnych kształtach i zmycie ich mydełkiem pod bieżącą wodą;
⎯ Wymień z dziećmi jak najwięcej czynności, po których należy myć rączki – każde dziecko może narysować tę czynność na karteczce i dokleić do „chmury myśli” na tablicy;
⎯ Zaznacz, że w będąc w toalecie, staramy się jak najmniej dotykać muszlę toaletową, klamkę, drzwi, ściany itp., a po każdym skorzystaniu z toalety dokładnie myjemy rączki.

3. Miś Velvetuś korzysta z toalety!
⎯ Porozmawiaj z dziećmi o konieczności uświadamiania sobie potrzeby skorzystania z toalety – ustal z dziećmi znak / zasady, w jaki sposób mogą zgłaszać konieczność wyjścia do toalety;
⎯ Zapewnij dzieci, że zawsze kiedy potrzebują pomocy w toalecie, mogą skorzystać z „sekretnego znaku”, który wspólnie ustalicie;
⎯ Zapytaj dzieci, kiedy najczęściej wychodzą do toalety (np. po wypiciu soku, po zabawie, po obiedzie, przed lekcją itp.) – przypomnij dzieciom, aby skorzystały z toalety przed lekcjami, przed wyjściem z domu, przed zabawą, przed spacerem, po pobudce, przed pójściem spać itp.;
⎯ Uświadom dzieci, że należy korzystać z toalety wtedy, kiedy czują taką potrzebę (nie powinny zwlekać z pójściem do toalety!);
⎯ Przypomnij dzieciom, że czasami z toalety chce skorzystać więcej osób i należy cierpliwie poczekać w kolejce;
⎯ Powiedz dzieciom, że przed wejściem do kabiny, należy zapukać do drzwi i upewnić się, że w pomieszczeniu nie przebywa nikt inny;
⎯ Porozmawiaj z dziećmi o przyborach toaletowych (stołeczku do toalety, plastikowej nakładce na sedes, papierowej nakładce na sedes, nocniku itp.);
⎯ Wyjaśnij różnicę pomiędzy toaletą publiczną (w sklepie, na dworcu, na wakacjach) a toaletą domową (w domu, w przedszkolu, u babci) – omów zasady, jakie obowiązują w każdej z nich (większa ostrożność w toalecie publicznej);
⎯ Powiedz, jak oznaczana jest toaleta dla dziewczynek (kółeczko), a jak toaleta dla chłopców (trójkącik);
⎯ Pokaż, jak można rozłożyć papier toaletowy na desce, aby uniknąć siadania na niej gołą pupą;
⎯ Pokaż dzieciom rolkę papieru toaletowego oraz opakowanie papieru nawilżanego z zawartością (Uwaga! Nie mogą to być nawilżane chusteczki dla dzieci i niemowląt! Zwróć uwagę na opakowaniu, czy jest to „nawilżany papier toaletowy” i czy można go wrzucać do toalety! Nawilżany papier toaletowy dla dzieci Velvet Junior spełnia te kryteria) – wyjaśnij różnice pomiędzy produktami, powiedz, że oba papiery należy wrzucać do toalety i spuścić po nich wodę (przypomnij, że nie można wrzucać do sedesu zbyt dużo papierów, aby nie zapchać kanalizacji);
⎯ Zademonstruj na maskotce, jak prawidłowo należy wycierać pupę (ruchem od przodu do tyłu); pupę do ćwiczenia poprawnego wycierania papierem można również „stworzyć” poprzez złączenie ze sobą końcówek dwóch nadmuchanych baloników (dwa baloniki jako dwa pośladki);
⎯ Przypomnij, że po każdym skorzystaniu z toalety należy dokładnie umyć rączki;
⎯ Zaproś dzieci do toalety i zaproponuj, aby każde z nich zaprezentowało następną czynność w toalecie po czynności pokazanej przez swojego poprzednika (skorzystanie z toalety, spuszczenie wody, opuszczenie deski, umycie rączek itp.) – każde dziecko za dobrze wykonany „krok” możesz nagradzać pojedynczym listkiem papieru suchego z rolki (papierowa waluta 🙂 );
⎯ Przygotujcie wspólny rysunek (lub wykorzystajcie gotową infografikę) mówiącą o kilku krokach / zasadach poprawnej toalety – umieśćcie ją w łazience w widocznym miejscu (można również nakleić pojedyncze rysunki – gotowe lub przygotowane przez dzieci – w określonych miejscach w łazience np. rysunek z hasłem „umyj rączki!” przy zlewach, rysunek „spuść wodę!” nad sedesem w toalecie”, rysunek „urwij tylko kilka listków papieru!” nad rolką papieru itp.).

4. Miś Velvetuś przedstawia swoich przyjaciół!
⎯ Pokaż dzieciom rolkę suchego papieru toaletowego oraz opakowanie nawilżanego papieru toaletowego dla dzieci (wraz z zawartością) i poproś je o wymienienie wszystkich cech obu produktów (dla ułatwienia nazwij papiery imionami Mokruś i Rolek);
⎯ Porozmawiaj z dziećmi o zestawach produktów (np. szampon i odżywka do włosów, papier suchy i nawilżany), duetach, znanych połączeniach, parach z bajek, przyjaźniach itp. (np. igła i nitka) – wyjaśnij, dlaczego „razem można więcej”;
⎯ Poproś dzieci o wybrudzenie paluszków farbkami i wytarcie ich suchym papierem toaletowym, a następnie – dla porównania – nawilżanym papierem toaletowym (lub papierem zmoczonym w wodzie) – wyciągnijcie wnioski z doświadczenia (sam papier suchy nie wystarczy – idealną czystość i świeżość zapewni użycie dodatkowo papieru nawilżanego, zawierającego wodę);
⎯ Porozmawiajcie o przyciskach na toalecie i ich różnych formach (małym i dużym przycisku, małej i dużej kropelce itp.), wyjaśnij z dziećmi, do czego służą te oznaczenia;
⎯ Zachęć dzieci do pokazania na rysunku, dlaczego Rolek i Mokruś tak bardzo się lubią i dlaczego tworzą idealny duet przyjaciół w kwestii utrzymania higieny;
⎯ Przypomnij dzieciom, że papier suchy i papier nawilżany można wyrzucać do toalety.

5. Miś Velvetuś mówi o znaczeniu wody!
⎯ Poproś dzieci o narysowanie w wyciętych z papieru kolorowego kropelkach wszystkich skojarzeń, jakie mają z wodą (gdzie występuje woda, do czego jej używamy itp.);
⎯ Omów z dziećmi ich dzień od momentu pobudki – wymieńcie jak najwięcej czynności / okoliczności / wydarzeń, w których pojawia się woda (np. woda w herbatce do śniadania, woda pod prysznicem, woda jako deszcz i kałuże w drodze do szkoły, woda w zupie podawanej na obiad, woda na basenie, woda jako łezka w oku, woda do wytarcia gąbki do tablicy, woda do podlania kwiatków, woda do napojenia pieska itp.);
⎯ Powiedz o trzech stanach skupienia wody (para wodna, lód, ciecz);
⎯ Omów z dziećmi, do czego potrzebujemy wody (do picia, do podlania roślinek, do kąpieli, do mycia, do skutecznego wycierania brudów itp.);
⎯ Przypomnij dzieciom, jak ważne jest picie wody (zwłaszcza podczas upałów i podczas aktywności fizycznej) .